^Powrót na góre

im. sw. Jadwigi Królowej Polski

Odyseja 2015/2016

 

Już po raz trzeci Zespół Szkół w Kurowicach bierze udział w międzynarodowym konkursie Odysei Umysłu - programie edukacyjnym grupującym kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Patronat nad polską edycją sprawuje Minister Edukacji Narodowej oraz prezydenci, wojewodowie i marszałkowie Gdańska, Krakowa, Łodzi, Poznania, Warszawy i Wrocławia.

 

 

Informacje o projekcie


Odyseusze pracują w drużynach liczących od 5 do 7 osób. Współzawodniczą oni ze sobą w czterech grupach wiekowych. Drużyny, które w poszczególnych kategoriach uzyskają najlepsze wyniki na Eliminacjach Regionalnych, awansują do Finału Ogólnopolskiego. Jego zwycięzcy mogą z kolei reprezentować Polskę podczas Finałów Światowych w Stanach Zjednoczonych, gdzie patronem zadań technicznych jest Agencja Kosmiczna NASA.

Każdy zespół pracuje pod kierunkiem jednego lub kilku trenerów. W tym roku szkolnym trenerkami są panie: Monika Biernacka, Beata Hetig – Jastrzębska, Małgorzata Mikinka – Chrzanowska oraz Aneta Owczarek.

Drużyna Odyseuszy wybiera jeden z Problemów Długoterminowych przygotowanych na dany rok szkolny, a następnie przez kilka miesięcy tworzy jego rozwiązanie, które wiosną prezentuje na Finałach Regionalnych w formie 8-minutowej inscenizacji. Problemy Długoterminowe pozwalają wykazać się osobom o różnorodnych talentach i zainteresowaniach. Chociaż tematy są inne każdego roku, to kategorie pozostają niezmienne. W tym roku szkolnym Odyseuszy czekają następujące wyzwania:


1. Problem mechaniczny: NOWE ŻYCIE RZECZY

Uczestnicy zaprojektują, skonstruują i pojadą wehikułem, którego napęd nie może w żaden sposób wykorzystywać mechanizmu pedałowania. Podczas prezentowanego na scenie przedstawienia, pojazd odbędzie przynamniej trzy podróże między dwoma różnymi ekosystemami, wymyślonymi przez drużynę. Za każdym razem w jednym ze środowisk zatrzyma się, by zebrać przedmiot, który uznano tam za niepotrzebny i wyrzucono, następnie – przemieszczając się przez Strefę Recyklingu – dowolnie ową rzecz przetworzy, po czym dostarczy ją do drugiego ekosystemu, gdzie zostanie ona użyta ponownie – choć inaczej od swego pierwotnego zastosowania. Co więcej, dwóch podróżujących wehikułem bohaterów – kierowcę oraz asystenta pomagającego w przeróbce przedmiotów z odzysku – zaskoczy na trasie nieplanowany postój, na którym przypadkiem zrobią oni jakiś dobry uczynek!


2. Problem techniczno-teatralny: POŁÓW PEŁEN POMYSŁÓW

Zespół ma za zadanie stworzyć i odegrać oryginalne przedstawienie, podczas którego Postać Poławiacza, pracując z Rejonu Nabrzeża, stara się złowić z dystansu trzy różne zdobycze – każdą na innym Łowisku i przy użyciu odmiennej, technicznej Metody Połowu. Wszystkie zdobycze w chwili połowu muszą znajdować się w ruchu, przy czym jedna z nich okaże się być czymś spodziewanym, druga czymś niespodziewanym, a trzecia stanowić będzie jakiegoś rodzaju nowe odkrycie. W fabułę spektaklu wpleciona zostanie także zauważalna zmiana pogody oraz humorystyczna postać Zmykającej Zdobyczy, której udaje się uniknąć schwytania przez Poławiacza…


3. Problem klasyczny: BAJKA MASOWEGO RAŻENIA

Zespół wymyśli i zainscenizuje autorskie przedstawienie o tym, jak jedna z Bajek Ezopa w dawnych czasach „staje się wiralem”, czyli – przekazywana sobie kolejno przez członków dowolnej społeczności – w szybkim tempie, „wirusowo”, ulega rozpowszechnieniu na dużą skalę. Uczestnicy zaprezentują wybraną z dostępnej listy historyjkę i pokażą, jak – wraz z płynącym z niej morałem – zostaje ona spopularyzowana na trzy różne sposoby: po pierwsze, przy użyciu dźwięku; po wtóre, wizualnie; po trzecie, za pomocą wymyślonej przez drużynę, „zapomnianej” metody komunikacji. W spektaklu, którego akcja w zasadniczej części rozgrywać się będzie w jakiejś minionej epoce, pojawi się postać pełniąca funkcję narratora, artystyczna reprezentacja morału ezopowej opowieści oraz pewien bohater, który początkowo z przesłania bajki wyciągnie mylne wnioski… a jej właściwy sens zrozumie dopiero z czasem.


4. Problem konstrukcyjny: PRZYATAKUJCIE PONOWNIE!

Drużyna powinna zaprojektować i zbudować – wyłącznie z drewna balsa i kleju – jedną strukturę, która próbie udźwignięcia jak największego obciążenia poddana zostanie… dwukrotnie! Podczas konkursowego występu uczestnicy ułożą na konstrukcji odważniki, tworząc w ten sposób Pierwszy Stos. Następnie, sami zdecydują, czy chcą „przyatakować ponownie”, to znaczy zdjąć ze struktury nałożone przed chwilą ciężary, a później spróbować nałożyć je nań jeszcze raz – formując Drugi Stos, za który można zdobyć dodatkowe punkty. Zespół zaprezentuje rozwiązanie w formie spektaklu, w którego fabułę wplecione będzie obciążanie konstrukcji z drewna balsa, wątek ponownego „przyatakowania” stosu odważników, a także stworzone przez drużynę urządzenie, generujące efekty specjalne!


5. Problem teatralny:  MIĘDZY NAMI ZWIERZĘTAMI

Zadanie drużyny polega na przygotowaniu dowcipnego spektaklu, w którym zaprezentowane zostaną punkty widzenia trójki różnych zwierząt – ryby, ptaka i ssaka – okazujących emocje i rozwiązujących rozmaite problemy. Stawiając czoła rzeczonym wyzwaniom, trzy wymagane postacie zwierzęce pomogą sobie wzajemnie, pomogą komuś nieznajomemu, a także zaradzą czemuś, co zagraża przetrwaniu ich wszystkich. W inscenizację wplecione będą również: wykonywany na żywo taniec, oryginalna piosenka oraz pewne drzwi, o których każdy z bohaterów – płetwiasty, pierzasty i futrzasty – uważa, że prowadzą gdzie indziej niż sądzą pozostali…


Od września drużyny trenują także Problemy Spontaniczne. Za każdym razem są one inne. Ich rozwiązanie zespół musi stworzyć w przeciągu kilku minut od chwili poznania zadania. „Spontany” uczą „myślenia na zamówienie”, działania w warunkach niedoboru czasu, środków i informacji, umiejętności improwizacji, oceny podejmowanego ryzyka i wyciągania wniosków z popełnionych błędów.

Ponadto Odyseja Umysłu stawia przed uczestnikami wymóg samodzielnego tworzenia rozwiązań, bez podpowiedzi i ingerencji ze strony trenera czy innych osób. Samodzielna praca rozbudza odpowiedzialność za własne pomysły i proponowane rozwiązania, a także wzmacnia poczucie dumy z tego, co samemu się tworzy.

 

Copyright © 2013. Gimnazjum w Kurowicach  Rights Reserved.